Mamy nowego Mistrza Ortografii! (2017-2018). W tym roku szkolnym ten zaszczytny tytuł zdobył Dominik Werner z klasy 3 Lc. 16 stycznia 2018 r. podsumowaliśmy Szkolny Konkurs Ortograficzny i wręczyliśmy nagrody. Konkurs przebiegał dwuetapowo: najpierw uczestnicy (60 osób!) rozwiązywali test wymagający znajomości zasad polskiej pisowni. Pojawiło się w nim kilka trudnych wyjątków, ale większość zadań sprawdzała, jak użytkownicy języka radzą sobie z ortografią w zwykłych sytuacjach. Okazuje się, że pisownia wyrazów z ó/u, ż/rz, h/ch nie sprawia nam zbyt wielu problemów. Pamiętamy tu o zasadzie wymiany i stosowaniu odpowiednich liter po spółgłoskach lub w zakończeniach. Wątpliwości dotyczyły głównie tego, czy zapisać niektóre formy złożone razem czy osobno lub jakiej litery – dużej lub małej – użyć w nazwach geograficznych. W teście pojawiło się również zadanie z interpunkcji, która uważana jest przez uczniów co najmniej za czarną magię, chociaż rządzą nią proste zasady, a nie magiczne zaklęcia.

Do drugiego etapu zakwalifikowało się 18 uczestników, którzy tym razem musieli zmierzyć się z tradycyjnym dyktandem. Nieprzypadkowo (do czego się szczerze przyznajemy) znalazło się w nim wiele słów o trudnej pisowni lub po prostu rzadko używanych, książkowych. Większość finalistów, mówiąc uczniowskim żargonem, poległo na tym polu minowym najeżonym ortograficznymi pułapkami. Tym większe brawa należą się zwycięzcy – Dominikowi Wernerowi oraz Marysi Kwiecień, która również świetnie napisała dyktando i otrzymała wyróżnienie.

Serdecznie dziękujemy wszystkim za podjęcie wyzwania i udział w konkursie. Ortografia nie jest taka trudna, jakby się mogło wydawać. Ostatecznie błędy – także ortograficzne ­– są rzeczą ludzką, a wątpliwości prowadzą nas często do odkrycia prawdy. W razie poważnych rozterek najprościej skorzystać ze słownika.

Nagrody ufundowała Spółdzielnia Uczniowska Olimp – dziękujemy!
W imieniu organizatorów Katarzyna Stężowska
Foto: Dariusz Bartocha sdb