Wiadomości pomocne w pracy

Aktualizacja: 16 października 2020 roku.

Grupa medialna

Facebook – Magdalena Ilich
Film – wakat
Fotografia – Małgorzta Płaczek
Grafika – Inez Sanak
Instagram – Sonia Szoen
Realizacja dźwięku – Jakub Wysogląd
Teksty – Oliwia Noras
Twitter – Dariusz Bartocha

Warsztaty radiowe:
Zuzanna Bratek – Koordynator warsztatów
Jakub Wysogląd – Odpowiedzialny techniczny

Strony internetowe. Adresy

Dzieło salezjańskie

https://salezjanieoswiecim.pl – strona główna
https://salezjanie.bip.gov.pl/
https://oswiecim.sdb.org.pl/ – wiadomości
Dodanie wiadomości do strony oswiecim.sdb.org.pl, umożliwia jednoczesne opublikowanie jej na stronach: oratorium, parafii, szkoły i inspektorii. Dostęp do publikacji posiadają: Dariusz Bartocha sdb, Marian Gruszczyk sdb, Jolanta Okarmus.

Oratorium

http://oratorium1915.sdb.org.pl

Parafia

http://sanktuarium-oswiecim.pl

Szkoła

https://www.salezjanie.edu.pl

Inspektoria Krakowska

https://sdb.org.pl

Salezjanie na świecie

https://sdb.org

Lead

Lead to krótka informacja o zawartości tekstu, jest wprowadzeniem, efektowną zajawką artykułu, skłaniającą czytelnika do zapoznania się z treścią. Jego cele i zadania:
– informuje i streszcza – podaje najważniejsze punkty tekstu, ale nie zdradza wszystkiego,
– budzi emocje – intryguje; daje się zapamiętać,
– jest przynętą – sprawia, że czytelnik wchodzi w link.

Aby wprowadzenie pełniło funkcję informacyjną, przy jego pisaniu warto odpowiedzieć sobie na pięć zasadniczych pytań:
kto?
co?
gdzie?
dlaczego?
kiedy?

Jaki powinien być lead?
1. Krótki. Standardowa objętość to 200-400 znaków, a więc około 2-3 zdania.
2. Prosty. Lead lubi zdania pojedyncze. Możesz skorzystać z dłuższych zdań – ale nie z wielokrotnie złożonych! Używaj zrozumiałych wyrazów.
3. Konkretny. Lead musi zawierać słowa kluczowe – nie tylko po to, żeby czytelnik wiedział, czego się spodziewać, ale też ze względu na pozycjonowanie.

Niektórzy piszą lead przed stworzeniem artykułu, inni wolą napisać go po napisaniu tekst. Ważne, żeby tytuł, lead i treść współgrały z sobą i mówiły o tym samym.

Przykłady:

1. Lead informacyjny
To nic innego jak streszczenie. Zastanów się, jaką ogólną wiedzę posiądzie Twój czytelnik po przeczytaniu tekstu i jakie słowa kluczowe mogą go interesować.
W poniedziałek 2 kwietnia do księgarń trafi wyczekiwana długo opowieść o życiu codziennym Jana Pawła II „Najbardziej lubił wtorki”, autorstwa abpa Mieczysława Mokrzyckiego i red. Brygidy Grysiak. W tym dniu mija 4. rocznica śmierci papieża.

Przykład? Przy tytule: „Czy social media mają wpływ na SEO”, pojawił się lead: „Czyli o tym, czy aktywność w mediach społecznościowych może korzystnie wpłynąć na pozycjonowanie”.

2. Lead-pytanie
Dajesz czytelnikowi receptę, gotowy scenariusz działania. Postaw więc pytanie, które może sobie zadawać – i daj mu na nie odpowiedź.
W artykule: „Pokemon Go w służbie marketingu” nasz lead brzmiał: „Gra Pokemon Go opanowała świat! Czy aplikacja ma potencjał marketingowy? Oczywiście, że tak – przeczytaj, jak można ją wykorzystać”.
lub
Czy bł. Jakub Strzemię — franciszkański misjonarz Rusi Czerwonej — ma szansę jeszcze w tym roku zostać ogłoszony świętym? M.in. na to pytanie odpowiedzą nam metropolita lwowski i prowincjał franciszkanów podczas wspólnej konferencji prasowej w południe 20 października w Biurze Konferencji Episkopatu Polski w Warszawie.

3. Lead-cytat
Te leady chętnie używa się w reportażach, newsach lub plotkach. Aby pokazać konflikt i podkreślić emocje związane ze sprawą, przytocz czyjąś wypowiedź. Moim zdaniem świetnie sprawdzą się tutaj także statystyki.
Gdy tworzyliśmy tekst: „Porzucony koszyk – przyczyny oraz 7 sposobów na to, jak z nim walczyć”, pojawił się lead: „Około 67% koszyków w sklepach internetowych jest porzucanych. W tym artykule zapoznasz się z częstymi przyczynami tego zjawiska”.
lub
„Kiedy myślę św. Franciszek, przychodzi mi na myśl pokora i ewangeliczne ubóstwo” – mówi franciszkanom dziennikarka TVP Info i TVP Kraków Olimpia Górska. Jutro w południe odbędzie się prezentacja wortalu franciszek.pl.”

4. Lead w formie historyjki
Naszkicuj scenkę, użyj interesującego porównania. Twoim celem jest pobudzenie wyobraźni odbiorcy – tak, by chciał dowiedzieć się czegoś więcej o głównym temacie.
O aplikacji Prisma pisaliśmy tak: „Ostatnio w świecie aplikacji nie pojawiło się wiele świeżynek, które zrobiłyby furorę wśród użytkowników. Aż do teraz… Prisma to nowa mobilna aplikacja do obróbki zdjęć, która na chwilę obecną zawładnęła Internetem. Przeczytajcie, dlaczego…”.
lub
W przyszłą niedzielę w mieście Y w kraju X zostanie po raz ostatni odprawiona msza święta w języku polskim. Rząd wydał dekret zakazujący sprawowania liturgii w językach obcych. Prawo wchodzi w życie od nowego roku.

5. Lead hasłowy
Jutro polscy męczennicy z Pariacoto zostaną wyniesieni na ołtarze.

6.Lead prognozujący
Najprawdopodobniej przybędzie nam kolejne święto — Stworzenia. Na początku przyszłego tygodnia Ruch Ekologiczny Świętego Franciszka z Asyżu złoży do laski marszałkowskiej obywatelski projekt w tej sprawie. Zdaniem prezydium Sejmu jest ogromną szansą na jego powodzenie.

7. Lead humorystyczny
Czym różnią się media polskie od białoruskich? W Polsce media rządzą politykami, a na Białorusi politycy rządzą mediami. We wtorek w Warszawie na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego odbędzie się debata nt. wolności słowa w Europie. Początek o godz. 9.00.

Grafika i fotografia

Rozmiar. Zdjęcia na stronę oraz grafiki na TV na korytarzu dajemy w proporcji 16:9. Co oznacza jeden z poniższych rozmiarów: 1920 x 1080; 1366 x 768; 1280 x 720 ;1080 x 608.
Większych proszę nie dawać – tylko zbytecznie obciążają urządzenia.

Opis, nazwa: Przyjąłem, że każdy katalog (bez podania fotografa) ze zdjęciami, a potem także zdjęcia opisane są w odpowiedni sposób:

2006_09_01_Rozpoczecie_roku_szkolnego_f_WZ (23)
2006_09_01 – data wydarzenia
Rozpoczecie_roku_szkolnego – nazwa lub opis wydarzenia
f_WZ – jeśli autor zdjęć jest stały fotografem do wystarcza inicjały (mam w katalogu listę stałych fotografów), jeśli robi zdjęcia jednorazowo lub prosimy kogoś o udostępnienie zdjęcia, dajemy cale imię i nazwisko _f_Jan_Kowalski (nie używamy polskich znaków – niekótre programy lub galerie na stronach moja czasami z tym problem)
(23) – numer zdjęcia, nada się automatycznie jeśli będziemy zmieniali nazwę wszystkim zdjęciom jednocześnie.

  1. Grafiki do postów

Canva jest jednym z najczęściej polecanych narzędzi on-line. Bogactwo funkcji, efekty projektowania są estetyczne i atrakcyjne. Nie brakuje formatów grafik. Darmowa wersja jest wystarczająca, ale jeśli komukolwiek będzie mało, to może symbolicznie dopłacać do dodatkowych materiałów.

Mniej zaawansowaną wersją Canvy, a tym samym trochę szybszym rozwiązaniem jest Pablo – narzędzie do projektowania obrazów na Facebooka, Instagrama, Twittera i Pintresta. W ramach ciekawostki – do grafik możecie automatycznie załadować cytaty (w języku angielskim).

  1. Ładne i darmowe zdjęcia

Banków z darmowymi zdjęciami nie brakuje, ale pamiętajcie – na potrzeby tworzenia grafik musicie posiadać fotografie z licencją CC0. Dzięki temu możecie swobodnie korzystać z materiałów i nie martwić się o ich prawa autorskie. Polecam: Pixabay, PexelsMorguefile , Picjumbo. Proszę za każdym razem się upewnić czy z dobrego serwisu korzystacie, by nie naruszyć praw autorskich.

  1. GIF na Facebooku

Do tworzenia GIF-ów jest Gifmaker. Aby uzyskać link do GIF-a (zakładka Advanced, dalej Giphy link), który umożliwia wklejenie go np. w poście na Facebooku, sięgam po Giphy. Pamiętajcie, że to również skarbnica GIF-ów, a także narzędzie do zabawnego edytowania gotowych ruchomych obrazów.

  1. Jak zmienić rozmiar obrazu, tak, żeby pasował do kanału społecznościowego

Obrazy w mediach społecznościowych mają określoną rozdzielczość i nie zawsze można to zignorować. Często nie warto, bo może się to skończyć nieprawidłowym wyświetlaniem obrazu. Do szybkiej zmiany rozdzielczości obrazu przyda się Social Image Resizer Tool.

  1. Kolaż z kilku zdjęć

Na pierwszy rzut oka szablony dostępne na Photovisi, Typorama (App), Collect (App), Layout . Można znaleźć tutaj wiele ciekawych wzorów kolaży, a także dodać w projekcie dużo od siebie.

  1. Potrzebuję wizualizacji postów

Adparlor  pozwala na wizualizację postów. Pracuje się na nim naprawdę sprawnie, a efekty cieszą oko. Do dyspozycji macie posty na Facebooka, Instagrama, Twittera i Pinteresta – włączając w to również treści reklamowe. Ważna informacja – działa w przeglądarce Google Chrome.

  1. Potrzebuję wizualizacji mojego obrazu na konkretnym urządzeniu.

Czasami potrzebujemy zobaczyć, jak coś będzie wyświetlane na urządzeniach. Do przygotowania takiej wizualizacji (laptop, tablet, telefon komórkowy) można wykorzystać MagicMockups. Zdjęcia są z licencją CC0!

  1. Inforgrafika

Wiedza w połączeniu z obrazem jest zdecydowanie lepiej przyswajalna. Graficy są w tym świetni, ale często musimy sobie radzić na własną rękę. Darmowych narzędzi nie brakuje. Piktochart – dostępne szablony są rewelacyjne. Jeżeli wyda wam się zbyt skomplikowany lub niewystarczający, to możecie przetestować Easel.ly lub Infogr.am.

  1. Potrzebuje ikon

Zastanawiacie się czasem, jak pokazać słowo za pomocą obrazu? Nie myślcie, tylko sprawdźcie to na The Noun Project. Za pomocą słów kluczowych możecie wyszukać odpowiednie ikony, a następnie je ściągnąć. Do dyspozycji ponad 100 000 obrazów. Opcja darmowa jest dostępna wyłącznie dla prywatnych potrzeb.

  1. Nie mogę załadować obrazu z powodu jego za dużego rozmiaru

TinyPNG uczyni wasze ładne treści lżejszymi, dzięki czemu nie będą odrzucane w miejscach, które wymagają konkretnego „ciężaru” obrazów. Jednocześnie grafiki nie tracą wizualnie na jakości i pozostają w tej samej rozdzielczości. Maksymalna waga jednego obrazu to 5 MB.

Polecam także programy darmowe do instalacji na komputerze FastStone Image Viewer o podstawowa obróbka zdjęć natomiast (np. kadrowanie, czerwone oczy itd.) FastStone Photo Resizer – pozwala zmniejszanie wagi, (nazwet kadrowanie – czego nie polecam), dodawanie znaku wodnego itd. dla wielu zdjęć w jednej operacji.

  1. Sprawdzanie, czy pisownia jest poprawna.

Ładne treści to treści bez błędów ortograficznych, gramatycznych i interpunkcyjnych. Nie ufajcie w 100% swoim umiejętnościom językowym – zawsze może wkraść się jakiś chochlik. Jeżeli waszego tekstu nie może sprawdzić czujne ludzkie oko, to wykorzystajcie narzędzia on-line. Na dobryooczątek LanguageTool (dostępnych ponad 20 języków), Zecerka (usunie nawet formatowanie HTML) oraz Grammarly (tylko dla języka angielskiego, ale za to bardzo rozbudowane).

  1. Zaciekawiła mnie czcionka i chcę poznać jej nazwę

Wpadła wam w oko czcionka, ale nie możecie znaleźć jej źródła w swoich zasobach, a tym bardziej rozpoznać nazwy „na oko”? To nie koniec świata – mamy i narzędzie od tego. W takich sytuacjach korzystam z WhatFontIs albo Whatthefont – nie każdą czcionkę rozpozna bezbłędnie, ale przynajmniej podsuwa kilka podobnych zamienników.

  1. Muszę szybko policzyć litery w tekście

Wordcounter to bardziej zaawansowany Licznik liter. Będzie niezbędny przy okazji tworzenia tekstów reklamowych, które muszą mieć określoną liczbę znaków. Innymi jego ciekawymi funkcjami są liczenie słów, zdań i paragrafów, a także podawanie czasu czytania oraz mówienia – może być przydatne przy tworzeniu wideo lub emisji radiowych.

  1. Może ja kopiuje cudzy tekst?

Nieintencjonalne powielanie cudzych treści jest prawdopodobne – zwłaszcza gdy w sieci znajduje się tak pokaźna liczba tekstów, jak teraz. Chcemy być oryginalni, ale przy niektórych tematach może się to okazać trudne. Ładne treści nie muszą być odkrywcze. Jeżeli jednak możemy po prostu zadbać o to, żeby nie były takie jak u innych, to dlaczego by nie spróbować? Do tego typu zadań stworzono Plagiarism checker.

Fragmenty, na podstawie tekstu Katarzyny Adamkiewicz

Pisownia - język religijny

Rada Języka Polskiego przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk zatwierdziła poniższe ustalenia na posiedzeniu plenarnym 7 maja 2004 roku.

  1. Przebieg prac

[…].

  1. Ustalenia pisowni

2.1. Nazwy sakramentów świętych
Nazwy sakramentów świętych, np.: chrzest, bierzmowanie, komunia święta, piszemy zasadniczo małą literą (wyjątki : Eucharystia, Najświętszy Sakrament, Przenajświętszy Sakrament). Możliwe jest także użycie wielkiej litery ze względów religijnych, np. wyrażenie Komunia Święta użyte jako synonim Najświętszego Sakramentu, albo ze względów emocjonalnych, np. jako nazwa uroczystości, która jest ważnym wydarzeniem w życiu człowieka, np. I Komunia Święta, Chrzest Święty, Konfirmacja (u protestantów).

2.2. Nazwy okresów liturgicznych
Nazwy okresów liturgicznych piszemy w zasadzie małą literą, np.: adwent, wielki post, oktawa (wyjątek: Wielki Tydzień). Możliwe jest jednak także użycie wielkiej litery, zwłaszcza w tekstach o charakterze religijnym.

2.3. Nazwy świąt
Nazwy świąt piszemy dużą literą (wszystkie człony nazwy) np.: Boże Narodzenie, Wielkanoc, Środa Popielcowa (i Popielec), Wniebowzięcie, Boże Ciało, Zielone Świątki, Zaduszki, Dzień Zaduszny, Niedziela Wielkanocna, Niedziela Zmartwychwstania, Poniedziałek Wielkanocny, Wielki Czwartek, Wielki Piątek, Wielka Sobota.

Wyrazy: święto, dzień zapisujemy małą literą, jeśli nie są integralną częścią nazwy (jeśli mogą być pominięte, a nazwa będzie zrozumiała), w przeciwnym wypadku stosujemy dużą literę: święta Bożego Narodzenia, święta Wielkanocy, dzień Wszystkich Świętych, ale Dzień Zaduszny (jeśli chodzi o święta wielkanocne, oba wyrazy piszemy małą literą, ponieważ jest to peryfraza Wielkanocy).

Wyraz Wigilia piszemy dużą literą jako nazwę dnia poprzedzającego Boże Narodzenie, natomiast wigilia małą literą w znaczeniu nazwy wieczerzy, przyjęcia, oraz jako nazwę dnia poprzedzającego inny dzień. Wyraz gwiazdka, który może być zarówno nazwą dnia (dni) świątecznych, jak i nazwą zwyczaju, w obu znaczeniach piszemy małą literą ze względu na odcień potoczności.

Nazwy obrzędów, zabaw i zwyczajów związanych z danym świętem piszemy małą literą, np.: andrzejki, mikołajki, pawełki, dyngus, lany poniedziałek.

Nazwy typu: pierwszy piątek miesiąca, szabat (szabas, sabat) piszemy małą literą, podobnie jak niedziela.

2.4. Nazwy godności, tytułów, urzędów kościelnych
Nazwy te piszemy zasadniczo małą literą, np.: ojciec, ksiądz, papież, biskup (z wyjątkiem tekstów okolicznościowych, listów itd. – wówczas stosujemy wielką literę ze względów grzecznościowych lub emocjonalnych). Piszemy ojciec święty małymi literami, dopuszcza się jednak stosowanie wielkiej litery ze względów emocjonalnych, czyli Ojciec Święty.

Pełne oficjalne nazwy jednoosobowych urzędów piszemy dużą literą (wszystkie człony), np.: Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski.

Nazwy członków i członkiń zakonów piszemy małą literą, np. oo. franciszkanie, małe siostry Jezusa (nie są to nazwy zakonów jako instytucji, tylko nazwy członków) .

2.5. Nazwy instytucji i jednostek organizacyjnych Kościoła
Piszemy tylko wielką literą Kościół w znaczeniu organizacji, instytucji, ogółu wiernych. Określenia odłamów wyznaniowych piszemy małą literą, czyli Kościół katolicki, Kościół prawosławny, Kościół ewangelicko-augsburski. Natomiast jeśli mamy do czynienia z oficjalną zarejestrowaną nazwą własną organizacji, piszemy dużą literą wszystkie człony, np.: Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny w RP, Kościół Ewangelicko-Augsburski w RP, Kościół Starokatolicki Mariawitów w RP, Kościół Rzymskokatolicki oraz Kościół Katolicki (obie nazwy funkcjonują jako oficjalne).

Nazwy kościelnych jednostek administracyjnych, np.: archidiecezja krakowska, parafia, prowincja, kustodia, a także nazwy urzędów, np.: kuria metropolitalna, kapituła generalna piszemy w zasadzie małą literą, chyba że są to oficjalne nazwy, wówczas piszemy dużą literą wszystkie człony, np.: Kuria Metropolitalna Archidiecezji Krakowskiej, Prowincja św. Antoniego z Padwy i bł. Jakuba Strzemię (również wyrażenia typu: XIX Kapituła Generalna traktujemy jako nazwy własne). Nazwę episkopat piszemy zasadniczo małą literą w znaczeniu ogółu biskupów, możliwe jest jednak również użycie wielkiej litery (Episkopat) w odniesieniu do instytucji, którą jest Konferencja Episkopatu Polski. Piszemy episkopat polski, uznając polski za przymiotnik, lub episkopat Polski, mając na myśli rzeczownik w dopełniaczu.

2.6. Nazwy budynków i obiektów
Nazwy te piszemy małą literą, np.: kościół, bazylika, katedra, sanktuarium. W przypadku nazw własnych piszemy dużą literą tylko ten człon, od którego zaczyna się właściwa nazwa własna, np.: kościół Mariacki, kościół Dominikanów i (kościół Ojców Dominikanów), kościół Świętego Marka (ale skrót piszemy zawsze małą literą, zatem: kościół św. Marka, kościół oo. Dominikanów), kościół pod wezwaniem (pw.) Świętego Wojciecha, sanktuarium Świętego Józefa (wyjątkowo Sanktuarium Miłosierdzia Bożego, ponieważ rzeczownik sanktuarium jest w tym wypadku integralną częścią nazwy własnej), kościół Na Skałce (ale katedra na Wawelu, katedra wawelska – ponieważ to nie jest właściwa nazwa własna). Powyższe nazwy jako napisy umieszczone na budynku zaczyna się od dużej litery, ponieważ jest to początek nowego tekstu. Możliwa jest również pisownia kościół dominikanów, jeśli dominikanów nie jest nazwą własną budynku, lecz jedynie wyrażeniem określającym kościół, który należy do dominikanów, a może nosić jakąś inną nazwę, nieistotną w kontekście.

Rzeczownik bazylika wyjątkowo pisze się dużą literą w nazwach siedmiu bazylik patriarchalnych, zwanych również większymi (Bazylika Świętego Jana Chrzciciela na Lateranie, Bazylika Matki Boskiej Większej, Bazylika Świętego Pawła za Murami, Bazylika Świętego Piotra, Bazylika Świętego Wawrzyńca w Rzymie, Bazylika Świętego Franciszka w Asyżu i Bazylika Najświętszej Maryi Panny od Aniołów w Asyżu), ponieważ w tym wypadku rzeczownik ten stanowi część nazwy własnej.

2.7. Nazwy modlitw
Nazwy gatunkowe modlitw piszemy małą literą, jak litania, akt strzelisty, natomiast nazwy własne konkretnych modlitw traktujemy jak tytuły utworów literackich, czyli tylko pierwszy wyraz zapisujemy dużą literą, np.: Gorzkie żale, Litania do Najświętszej Maryi Panny. Godzinki mogą być zarówno nazwą gatunkową, jak i własną – odpowiednio do tego zapisujemy dużą lub małą literą (częściej dużą, bo zazwyczaj mamy na myśli konkretne Godzinki ku czci Najświętszej Maryi Panny). Podobnie np. Modlitwa za zmarłych (jako tytuł konkretnej modlitwy) lub modlitwa za zmarłych (jako nazwa odmiany gatunkowej). W nazwach: Modlitwa Pańska, Anioł Pański zapisujemy dużą literą również drugi człon, ponieważ jest to przymiotnik dzierżawczy.

2.8. Nazwy nabożeństw
Nazwy nabożeństw (w tym mszy św.) zapisujemy zasadniczo małą literą, np.: msza święta, liturgia święta (jako odpowiednik mszy św. w Kościele prawosławnym), roraty, suma, pasterka, droga krzyżowa, różaniec, nabożeństwo majowe. Możliwe jest także użycie wielkiej litery w stosunku do nazw Msza Święta, Liturgia Święta, zwłaszcza w tekstach o charakterze religijnym.

Nazwy części mszy świętej zapisujemy małą literą, np. liturgia eucharystyczna, sanctus (ale jako tytuł modlitwy Sanctus piszemy dużą literą).

2.9. Nazwy osobowe
Wielką literą piszemy nazwy własne (wszystkie człony), np.: Bóg Ojciec, Syn Boży, Duch Święty, Jezus Chrystus, Jahwe, Jehowa, Matka Boska, Bogurodzica, Madonna (tylko w odniesieniu do Matki Boskiej), św. Jan Ewangelista, św. Jan Chrzciciel, św. Jan z Dukli (przyimki wchodzące w skład nazwy piszemy małą literą, chyba że występują w pozycji początkowej nazwy).

Zestawienie święty mikołaj pisze się małą literą, jeśli nie chodzi o konkretnego świętego, np. Wynajął świętego mikołaja, Tata przebrał się za świętego mikołaja, Przed świętami na ulicach i w supermarketach pojawia się mnóstwo świętych mikołajów.

Jednowyrazowe określenia Boga, np.: Opatrzność, Mesjasz, Odkupiciel, Zbawiciel piszemy dużą literą.

Peryfrazy Boga pisze się wariantywnie dużą lub małą literą, np.: Ojciec Niebieski / ojciec niebieski, Słowo Wcielone / słowo wcielone, Trzy Osoby Boskie / trzy osoby boskie. Powyższa zasada stosuje się również do peryfrastycznych określeń Matki Boskiej, np.: Gwiazda Zaranna / gwiazda zaranna, Pocieszycielka Strapionych / pocieszycielka strapionych, Królowa Anielska / królowa anielska. Dodatkowe określenia identyfikujące, zwykle związane z konkretnym wizerunkiem, piszemy dużą literą, np. Matka Boska Nieustającej Pomocy, Matka Boska Śnieżna.

Zaimki odnoszące się do Boga również można zapisywać dużą lub małą literą, np. On / on, Jego / jego, Twój / twój. Zaimki zwrotne się / siebie piszemy małą literą.

Jeżeli nazwa osobowa nie jest jednostkowa, zasadniczo używamy małej litery, np.: apostoł, anioł, archanioł, anioł stróż, szatan. Natomiast piszemy wielką literą, jeśli nazwa ta stanowi indywidualizujący składnik nazwy własnej, np.: św. Paweł Apostoł, św. Michał Archanioł. Nazwę Antychryst / antychryst, piszemy wariantywnie dużą i małą literą (ale w znaczeniu przenośnym oczywiście tylko małą literą). Rozróżnienie to ma oparcie we właściwościach fleksyjnych rzeczowników, bowiem rzeczownik oznaczający istotę jednostkową nie odmienia się przez liczby.

Pierwszy człon nazw: ojcowie Kościoła, doktorowie Kościoła piszemy w małą literą (drugi człon zawsze dużą, wbrew słownikowi ortograficznemu!).

2.10. Nazwy (tytuły) utworów (książek, rozpraw, artykułów, pieśni, dzieł sztuki, dokumentów itp.)
W nazwach tych piszemy dużą literą pierwszy wyraz tytułu (również incipitu, np. W żłobie leży).
W tytułach ksiąg uznanych za objawione w danej wspólnocie religijnej używamy dużej litery we wszystkich członach z wyjątkiem przyimków, zgodnie z rozpowszechnionym zwyczajem językowym, np.: Księga Mądrości, Księga Wyjścia, Pieśń nad Pieśniami, Pierwsza Księga Królewska, Księgi Wedy, także oczywiście: Pismo Święte, Stary Testament, Nowy Testament (skróty ST, NT zapisujemy bez kropek). Wyraz Ewangelia jako nazwę księgi i jednocześnie opis życia Chrystusa piszemy dużą literą (np. Ewangelia św. Jana, cztery Ewangelie). W stosunkowo rzadszych użyciach piszemy ewangelia jako nazwa gatunku literackiego oraz jako nazwa części mszy świętej, (np. Przyszedł do kościoła po ewangelii).

Wyraz Dekalog zapisujemy dużą literą jako nazwę własną (tytuł) tekstu (natomiast w znaczeniach przenośnych, np. zbioru zasad życiowych jakiejś osoby piszemy wspomniany wyraz małą literą). Podobnie zapisujemy Dziesięć Przykazań (Bożych) i Dziesięcioro Przykazań (Bożych) jako tytuł, np. w katechizmie, ale używa się także pisowni małą literą: dziesięć (lub dziesięcioro) przykazań (Bożych), jeśli chodzi o konstrukcję składniową, połączenie liczebnika z rzeczownikiem, np. Na co dzień pamiętał o siedmiu z dziesięciu przykazań.

Nazwy przekładów Biblii – Septuaginta i Wulgata piszemy dużymi literami.

Nazwy dokumentów, jak: encyklika, adhortacja, konstytucja, dekret, list pasterski, piszemy dużą literą tylko wtedy, gdy są one konieczną i nieodłączną częścią tytułu, np. Konstytucja o Kościele w świecie współczesnym. Natomiast jako nazwy gatunkowe zapisujemy wymienione wyrazy małą literą.

2.11. Nazwy wydarzeń zbawczych
Nazwy wydarzeń, np.: zwiastowanie (ale Zwiastowanie jako nazwa święta oczywiście wielką literą), sąd ostateczny, ostatnia wieczerza piszemy małą literą, istnieje jednak możliwość użycia wielkiej litery ze względów religijnych (dla podkreślenia szczególnej ważności), np.: wcielenie lub Wcielenie, odkupienie lub Odkupienie.

2.12. Nazwy rzeczy mających charakter symboli religijnych oraz nazwy miejsc
Nazwy rzeczy, np. krzyż, różaniec zapisujemy małą literą, możliwe jest także użycie dużej litery, zwłaszcza w stosunku do wyrażenia Krzyż Święty. Wieczernik traktujemy jako nazwę własną miejsca i piszemy dużą literą. Również wyrażenie Gwiazda Betlejemska uważa się za nazwę własną (także dla odróżnienia od gwiazda betlejemska w znaczeniu ‘roślina, zwana też poinsencją’. Nazwy miejsca: Ziemia Święta, Ziemia Obiecana piszemy dużymi literami (ale: ziemia obiecana w znaczeniu przenośnym).

2.13. Nazwy obchodów, rocznic i jubileuszy
Nazwy typu: Światowy Dzień Młodzieży, Rok Święty, Rok Jubileuszowy piszemy dużymi literami (ale jako nazwa niejednostkowa – małymi literami, np. lata święte, lata jubileuszowe).

2.14. Nazwy ruchów religijnych
Nazwy te piszemy dużymi literami tylko wtedy, gdy są oficjalnymi nazwami organizacji, np. Odnowa w Duchu Świętym, Ruch Światło-Życie. Natomiast jako określenia potoczne – małymi literami, np. charyzmatycy, oaza.

2.15. Nazwy pojęć abstrakcyjnych
Nazwy pojęć piszemy małą literą z możliwością użycia wielkiej litery (dla podkreślenia ważności pojęcia), np. łaska Boża / Łaska Boża, opatrzność Boża / Opatrzność Boża, męka Pańska / Męka Pańska, królestwo Boże / Królestwo Boże, Boża prawda / Boża Prawda, Boże miłosierdzie / Boże Miłosierdzie (wyrazy: Boży, Pański w powyższych nazwach piszemy dużą literą jako przymiotniki dzierżawcze).

Nazwy: Stare Przymierze, Nowe Przymierze piszemy wielkimi literami, podobnie jak Stary Testament, Nowy Testament.

Nazwy: historia zbawienia, ofiara mszy świętej, katolicka nauka społeczna, tradycja apostolska piszemy zasadniczo małą literą.

Wyrażenie tradycja piszemy małą literą w znaczeniu zbioru zwyczajów, ale jako źródło Objawienia – dużą literą: Tradycja. Wyrażenie prawo Mojżeszowe piszemy małą literą, ale jako nazwę Pięcioksięgu – dużą literą (przymiotnik Mojżeszowy piszemy dużą literą jako dzierżawczy).

Nazwę New Age zapisujemy tylko w taki sposób, bez wariantów.

2.16. Nazwy soborów
Nazwy soborów piszemy wariantywnie małą lub wielką literą (wszystkie człony), ponieważ mogą być rozumiane zarówno jako nazwy wydarzeń historycznych – wówczas małą literą, np. W czasie soboru watykańskiego II zmarł Jan XXIII, jak i jako nazwy instytucji (zorganizowanych zgromadzeń), np. Sobór Watykański II uchwalił Konstytucję o liturgii (możliwy jest także inny szyk wyrazów z liczebnikiem porządkowym w pozycji inicjalnej, np.: II Sobór Watykański).

2.17. Inne nazwy
Nazwy takie, jak: ciało i krew Pańska, chleb życia, lud Boży, naród wybrany piszemy małymi literami z możliwością użycia dużej litery ze względów religijnych, emocjonalnych itp. Wyrazy Boży / boży, Boski / boski w zależności od kontekstu mogą być pisane dużą lub małą literą (jako przymiotnik dzierżawczy od imienia własnego – dużą literą, jako przymiotnik jakościowy – małą literą).

Dziękuję – jesteście wielcy 🙂